معتادان تزريقي، همچنان در خط اول ابتلا به ايدز در كشور

 

معتادان تزريقي، همچنان در خط اول ابتلا به ايدز در كشور

دكتر حسن رفيعي مجري طرح ارزيابي وضعيت اعتياد كشور:

‌٦/٦٩ درصد مبتلايان به ايدز از سرنگ و سوزن مشترك استفاده كرده‌اند

 طبق آخرين آمار، معتادان تزريقي همچنان سردمدار ابتلا به ايدز در كشور هستند

.تزريق با سوزن و سرنگ مشترك در مصرف‌كنندگان مواد مخدر، در رتبه اول عوامل ابتلا به ايدز قرار دارد.

طبق آمار، 6/69 درصد مبتلايان به ايدز در كشور بر اثر استفاده از سرنگ و سوزن مشترك و آلوده به HIV مثبت مبتلا شده‌اند.

متاسفانه بيشترين آمار فوتي‌هاي ناشي از ابتلا به ايدز نيز از بين معتادان تزريقي گزارش شده است.

اگرچه اقدامات اخير انجام شده در زمينه كاهش آسيب معتادان از جمله توزيع سرنگ استريل در مناطق آسيب‌خيز در كنترل ابتلا به ايدز معتادان تزريقي بسيار موثر بوده، اما سرعت و حوزه اقدامات در اين زمينه بايد همچنان افزايش يابد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت 1388ساعت 23:22  توسط سعید کلانتری   |  آرشیو نظرات

اعتياد تزريقي هنوز مهمترين عامل انتقال ويروس ايدز در ايران است

مسعود مرداني عضو كميته كشوري كنترل ايدز :

اعتياد تزريقي هنوز مهمترين عامل انتقال ويروس ايدز در ايران است.

 امروز در خصوص كاهش سن ايدز در بين زنان ايراني اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 18 هزار مورد بيمار مبتلا به ايدز در ايران به ثبت رسيده كه بيشترين موارد ابتلا به دنبال اعتياد تزريقي است.

طبق برآورد ميزان واقعي موارد ابتلا به ايدز اين رقم به عددي نزديك به 90 هزار نفر مي‌رسد كه بايد اين افراد شناسايي و تحت درمان قرار گيرند.

روند اپيدميولوژيك ايدز در ايران از اعتياد تزريقي به طرف ابتلا به دليل مقاربت جنسي رو به تغيير است.

عضو كميته كشوري ايدز تاكيد كرد : طي بررسي‌هاي صورت گرفته سن بروز ايدز در زنان جوان كاهش پيدا كرده و همچنين مشمول روند رو به تزايد موارد جديد ايدز شده‌اند .

افرادي كه سابقه دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني دارند، معتادان تزريقي و همچنين افرادي كه به نوعي رفتارهاي پرخطر جنسي دارند بايد نسبت به آزمايش ايدز اقدام كنند.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت 1388ساعت 23:0  توسط سعید کلانتری   |  آرشیو نظرات

ارتباط "ایدز" و "شیشه"

دكتر آذرنوش بختياري متخصص درمان اعتياد به شيشه :

 

 گزارشات رسمي از مراكز فعال درمان اعتياد به شيشه در تهران حاكيست كه بزرگ‌ترين ريسك و مخاطره مصرف اين ماده، انجام عمليات جنسي بدون اراده و بدون در نظر گرفتن مسايل ايمني و پوششي و خطر ابتلا به ايدز است.

 گزارشات متعددي درباره افزايش شمار مبتلايان جديد به ايدز كه پيش از ارتباطات جنسي، كريستال يا شيشه استفاده كرده‌اند، اعلام شده است.

 افزايش حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب هنگام استعمال شيشه، تسريع در تنفس، توهم،‌ افسردگي، روان پريشي و افزايش رفتارهاي خشونت‌آميز را از ديگر عوارض مصرف شيشه است.

درمان اعتياد به محرك‌ها، بالا بودن احتمال رفتن به كما و مرگ به خاطر مصرف بيش از حد شيشه را نيز يادآور شد.

 استفاده بيش از حد اين ماده موجب افسردگي، تضعيف حافظه كوتاه‌مدت، افزايش رفتارهاي خشن، نوسانات خلقي و همچنين آسيب به سيستم ايمني بدن از ديگر عوارض شديد مصرف شيشه است كه بلافاصله پس از آغاز مصرف ظاهر مي‌شود.

طبق آمار به دست آمده از پژوهش‌ها، بيش از 90 درصد معتادان به شيشه در كشور جوان هستند،  متاسفانه جوانان بسياري حتي با مصرف بسيار كم شيشه بدرود حيات گفته‌اند!

 بر اساس آخرين يافته‌هاي به دست آمده از ارزيابي وضعيت اعتياد و سوءمصرف مواد در كشور، 2/2 درصد معتادان با جمعيت پايه كمتر از يك ميليون و 200 هزار نفر، معتاد به مصرف شيشه هستند و با اين احتساب، حدود 26 هزار و 400 نفر در كشور ماده بسيار خطرناكي به نام شيشه مصرف مي‌كنند كه در كمتر از يك سال، فرد مصرف‌كننده را زمين‌گير مي‌كند.

همسرم سیگار می کشد، چگونه به او کمک کنم؟

 

ترک سیگار,راههای ترک سیگار,بهترین روش برای ترک سیگار

همسرم سیگار می کشد، چگونه به او کمک کنم؟
یک روان شناس تعریف می‌کرد؛ روزی خانمی که به خاطر سیگاری بودن همسرش دلخور بود، به او مراجعه کرد و بعد از مدتی صحبت و گفت‌وگو، خانم جوان به این نتیجه رسید آن چیزی که بیشتر از سیگاری بودن همسر، او را آزرده می‌کند، بی توجهی شریکش نسبت به خواسته او برای ترک سیگار است و در واقع همسر این مرد سیگاری کسی بود که بیشتر از همه به توجه و روانکاوی نیاز داشت.


اگر شما هم از آن دسته از زنانی هستید که فقط به دنبال تأیید همسر و اطاعت بی چون و چرای او در مقابل خواسته‌هایتان هستید، بهتر است دست از این انتظار بیهوده بردارید و در عوض راه حلی بیابید که بتواند به همسرتان کمک کند. همسر شما به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده و این حقیقتی است که باید قبل از هر چیز آن را بپذیرید.


از او بخواهید بیشتر زنده بماند
به همسرتان بگویید که دوست دارید مدت زمان طولانی را با او زندگی کنید و نمی‌خواهید که او به خاطر مشکلات تنفسی و سایر عوارض کشیدن سیگار، سلامتش به خطر بیفتد. علاوه بر این، صحبت در مورد هزینه مصرف سیگار هم می‌تواند او را متوجه خسارت مالی که به درآمد خود می‌زند بیندازد که از یادآوری آن غافل نشود.

 

وقتی کنارش نیستی
از همسرتان بخواهید که روزی را برای ترک سیگار تعیین کند تا در پایان آن روز، هدفش را به انجام برساند. در زمانی که از هم دور هستید از همسرتان بخواهید که هر زمان وسوسه کشیدن سیگار به سراغش آمد با شما تماس بگیرد و در آن زمان با یکدیگر صحبت کنید و این را بدانید همسرتان در این مرحله بیش از آنچه تصور می‌کنید به کمک شما نیاز دارد.

 

چیزی که معجزه می‌ کند
اگر همسرتان توانست یک هفته سیگار را ترک کند، به او هدیه‌ای بدهید مثلاً شام مورد علاقه‌اش را بپزید یا چیزی که به آن علاقه دارد را برایش بخرید. اجازه دهید او متوجه حمایت و توجه شما بشود. به همسرتان یادآوری کنید که شما هرگز اراده و توانش را در ترک سیگار نادیده نمی‌گیرید.


مردانی که زیاد سیگار می‌کشند
اغلب مردانی که خیلی سیگار می‌کشند حساب تعداد سیگارهایشان را ندارند. شما به عنوان شریک می‌توانید به او گوشزد کنید که تعداد آن را کمتر کند و علاوه بر این، به آرامی با او در مورد ضررهایی که سیگار می‌تواند به شما و فرزندان شما برساند صحبت کنید.


مراقب باشید
از به وجود آوردن شرایطی که باعث ایجاد استرس و نگرانی در همسرتان می‌شود خودداری کنید و محیطی آرام را برایش به وجود بیاورید. شنا و ورزش کردن در کنار حمایت شما می‌تواند محیط مناسبی را برای ترک سیگار در او به وجود بیاورد.

 

یک جایگزین به درد بخور
همسر شما به کشیدن سیگار عادت کرده و برای همین، شما به عنوان همسر، باید کاری دیگر را جایگزین این عادت کنید، مثل پیاده روی و ورزش، یا تنقلاتی  را برایش تهیه کنید که در عین داشتن کالری کم بتواند او را در ساعاتی که عادت به کشیدن سیگار دارد، مشغول نگه دارد.

 

اگر ناامید می‌شود
کسانی که در مرحله ترک سیگار هستند ممکن است در این بین، گاهی سیگار هم بکشند و از ترک سیگار ناامید شوند. هرگز همسرتان را به خاطر این کار سرزنش نکنید، چون این موضوع در ترک سیگار بسیار طبیعی است. از شریکتان بخواهید که دوباره تلاش کند و او را نسبت به نتیجه کار امیدوار کنید.
منبع: akairan.com

اعتیاد وایدز

 

.

استفاده از مواد مخدر تزریقی معمولا منجر به استفاده از وسایل تزریق مشترک میشود

 
 .    
 
  .اعتیاد به دلایل مختلف خطرناک است ولی ابتلا به ایدز یکی از مهمترین عواقب آن است        
          .اعتیاد با رفتار جنسی پرخطر نیز ارتباط دارد زیرا برخی از معتادان برای کسب درآمد یا تهیه مواد مخدر٬ مجبور به تن فروشی میشوند.
 

.تزریق مستقیم یک ماده به داخل جریان خون روش بسیار مهمی برای انتقال HIV است و حتی ریسک انتقال HIV در این حالت از رابطه جنسی پرخطر بیشتر است

       
          . به خصوص در زندانها چون برای زندانیان دسترسی به وسایل تزریق میسر نیست HIV بسیار سریع گسترش میابد. این امر همچنین در شرایطی صدق میکند که افراد از زندان یا گروه خود خارج میشوند و با سایر افراد جامعه مخلوط میشوند.
  .معتادین تزریقی معمولا متعلق به گروهها یا شبکه هایی هستند که از وسایل تزریق مشترک استفاده میکنند. به همین دلیل اگر تنها یک فرد HIV مثبت باشد کل گروه در زمان اندکی به ایدز مبتلا میشوند.        
           

 

راه های کاهش خطر آلوده شدن به ویروس HIV در معتادین  

 

برای کمتر کردن خطر آلودگی به HIV و دیگر ویروس ها و میکروب هایی که از طریق خون منتقل می شوند بایستی از استفاده مشترک از سرنگ و دیگر وسایل پرهیز کنید و از وسایل تزریقی شخصی (که استریل هستند) استفاده کنید.

اگر تعداد دفعات تزریق شما در روز زیاد است بهتر آن است که وسایل تزریقی استریل شخصی خود را همیشه همراه داشته باشید.

برای کاهش تماس مستقیم با خون و  خطرات ناشی از آن٬ بهتر است که اعتیاد خود را از تزریقی به اعتیاد غیر تزریقی تغییر دهید

.

.

مسلماً بهترین حالت این است که به تدریج از اعتیاد تزریقی به غیر تزریقی روی آورید و سپس با اراده ای راسخ٬ اعتیاد به مواد افیونی را برای همیشه ترک کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

 

 

 

 

      

 
 

صفحه قبل 1 صفحه بعد